Eurajoki uusin silmin

Kunnan pitää toimia niin, että illalla jokainen voi odottaa huomista hyvillä mielin. Eurajoen resursseilla, meillä voisi olla kunta joka tarjoaa asukkailleen enemmän. Kunta joka kannustaa tekemään, joka mahdollistaa – joka elää mukana ihmisten arjessa.

Eurajoella on tehty monia asioita mainiosti. Silti meillä on kehitettävää – ongelmakohtia jotka on hoidettava vieläkin paremmin. Kuinka esimerkiksi pystymme vaikuttamaan lasten hyvinvointiin ja tulevaisuuteen niin, että jokainen lapsi kohdataan yksilönä ja jokaiselle mahdollistetaan tie unelmiin. Ja tarvittaessa sekä lapselle että perheelle tarjotaan kaikki se osaaminen ja apu jota on olemassa. Että jokaiselle löytyisi mielekästä tekemistä ja että jokainen saisi elää turvassa. Nämä ovat maailman isoimpia juttuja ja niihin meidän pitäisi luottamustoimissammekin paneutua.

Kuntapolitiikka on nimittäin juuri sellaista, millaiseksi sinne valitut ihmiset sen tekevät. Jokainen pidetty puheenvuoro, se että valittu henkilö on luottamuksen arvoinen ja että hän kertoo kuntalaisille rehellisesti päätösten taustat – että hän ajattelee kuntalaisten enemmistön etua ja kehittää koko kuntaa. Että hän innostuu. Että hän pystyy ottamaan huomioon myös muiden mielipiteet – siitä kuntapolitiikka koostuu.

Kuntavaaleissa ehdokkaiden arvomaailmat ovat äänestäjien arvioitavina.  Kyse ei ole vain siitä kuka on hyvä tyyppi, vaan siitä että päätöksenteossa tuo hyvä tyyppi edustaa valitsemansa puolueen arvomaailmaa ja joissain puolueissa joutuu äänestystilanteessa äänestämään ryhmänsä tahdon mukaisesti. Vaalipäivänä saatu luottamus on vasta puoli matkaa, olennaista on kuinka vastuuta ja valtaa käyttää.

Neljä vuotta vaalikautta takana – kun pöytäkirjoja lukee, voi miettiä onko valtuusto aktiivisesti vaikuttanut kunnan kehittymiseen vai olemmeko vain reagoineet asioihin. Eurajoella on tehty isojakin päätöksiä: Sydänmaan uusi koulu, valtatie kahdeksan eritasoliittymä Eurajoen kohdalla ja sen mahdollistama keskustan kehittäminen, uusi liikuntahalli ja Laitakari. Normaalissa politiikan arjessa asioita tuodaan päätöksentekoon viranhaltijavalmistelun pohjalta. Vaihtoehtoja pohditaan ja niille haetaan kannatusta eri kokoonpanoilla. Pitäisi olla mahdollista kannattaa hyviä ajatuksia, siitä huolimatta, mistä puolueesta niitä on ehdotettu. Meillä tuo normaali arki on välillä aika kaukana todellisuudesta. Miten Eurajoella edetään vaalien jälkeen? Sillä muutos on jatkuvaa – kun tämän myöntää itselleen ja myös äänestäjilleen – on asian ytimessä. Muutos edellyttää sitä, että asioihin pitää reagoida aktiivisesti.

Luottamus, oikeudenmukaisuus ja yhteinen hyvä ovat paljon käytettyjä korulauseita, mutta niihin kiteytyy kaikki oleellinen päätöksenteossa. Loppujen lopuksi kyse on valinnasta – siitä että tekee kuten sydän sanoo.

Eurajoen Kokoomuksen valtuustoryhmä