Ajatuksia valtuustokaudesta 2017-2021

Ensimmäinen valtuustokauteni lähestyy loppuaan. Ilmassa on tiettyä haikeutta, sillä tällä samalla valtuustoryhmällä emme enää jatka, vaan muutoksia tulee. Meillä on ollut valtavan hyvä ryhmä, jolla on ollut monipuolista osaamista ja halua kehittää kuntaamme. Olemme käyneet monia todella innostavia keskusteluja ryhmässämme ja tuoneet useita niissä syntyneistä kehittämisideoista myös päätöksentekoon.

Muiden muassa Kokoomuksen aloite maksuttomasta ehkäisystä nuorille on hyväksytty, esiin nostamamme ongelmat päivähoitopaikkojen määrän suhteen on ratkaistu, joustavan perusopetuksen ryhmä on perustettu ja takavuosina jo moneen kertaan suunniteltu liikuntahalli on vihdoin etenemässä. Olemme vaatineet ja saaneet parannusta investointien toteutuksen seurantaan, onnistuneet säilyttämään veroprosentin 18:ssa ja viimeisimpinä tehneet aloitteet eläinlääkäripalvelujen tason parantamiseksi sekä koulukuljetusaikojen lyhentämiseksi. Tällaiset arjessa koetut positiiviset asiat ovat parasta kuntamarkkinointia ja tuovat vireyttä ja uusia asukkaita kuntaan.

Monen esille nostamamme asian eteneminen ei ole kuitenkaan ollut itsestään selvää, vaan yllättävän paljon tuntuu näin kunnallispolitiikassakin olevan merkitystä sillä, mistä puolueesta ehdotus tulee. Olin kuvitellut, että yhteishenki kaikkien puolueiden kesken olisi parempi. Mutta kahden suurimman ryhmän tiivis yhteistyö on tehnyt erilaisten mielipiteiden esiin tuomisen ja erilaisia näkökulmia pohtivien keskustelujen käymisen haasteelliseksi. Uudet ideat on usein koettu arvosteluksi ja taustatietojen selvittäminen epäluuloisuudeksi. Epäkohtien esiin nostaminen ilkeilyksi. Kuitenkin parhaat ideat kehittyvät vain erilaisia ajatuksia ”törmäyttämällä” ja monia näkökulmia yhdistämällä. On todellista resurssien tuhlausta, jos hyviä ehdotuksia ei kuunnella ja viedä eteenpäin, jos ne tulevat Kokoomukselta. Jos ei erilaisia näkökulmia suvaita, on päätöksentekomme todella ohuella pohjalla.

Toivon, että seuraava valtuustokausi alkaa positiivisessa yhteistyön hengessä eikä mitään ryhmää tai tärkeää keskustelun aihetta rajata kategorisesti päätöksenteon ulkopuolelle. Eurajoella on todella hyvät lähtökohdat sijaintinsa, veropohjansa ja monien muiden resurssiensa ansiosta. Toivottavasti onnistumme uudistamaan päätöksentekoa avoimemmaksi ja yhteistyöhakuisemmaksi seuraavalla valtuustokaudella. Annetaan tilaa uusille ajatuksille ja kehitetään kuntaamme suunnitelmallisesti tulevaisuuteen katsoen.

Hanna Tuominen
Kunnanhallituksen jäsen
Kunnanvaltuuston jäsen

22.5.2021